情緒系列|面對恐懼「知驚」——都係生存技能?

情緒系列01_恐懼

情緒系列01_恐懼

我個仔乜都驚一餐,點解佢咁膽小㗎,將來點做男人大丈夫!?

首先,男仔係咪要大膽啲呢個性別定型嘅哲學問題要遲啲先處理。呢刻先想大家知道嘅係——小朋友個膽比較細、知驚,原來係學習生存一個好重要嘅大腦發展里程碑!

恐懼都有用處

恐懼,幾乎係成長中不可或缺的一種感覺。而且就同所有情緒一樣,都有用處。無咗恐懼,天不怕地不怕,企係懸崖旁邊唔知驚、見到賊都唔識怕,命仔真係凍過水。

所以小朋友怕與父母分離、怕黑、怕生保、怕電影中的怪物等等,都係一個正常反應。這些典型的童年恐懼,將有助小朋友發展大腦處理恐懼嘅能力,自我防禦嘅機制。

不過,要學識處理恐懼,並唔係叫大家不停製造驚嚇畀小朋友,而係要把握小朋友覺得驚恐嘅時機,教孩子知道恐懼呢種感受係咩嚟,學會如何面對佢,分辨何時要出動恐懼應變機制,然後佢哋就會慢慢懂得處理令他們恐懼的情況。

和孩子一起面對恐懼

  1. 與孩子討論他的焦慮,並表示同理,分享一下自己小時候如果處理相同的恐懼,向他解釋許多孩子都有不同的恐懼。
  2. 千萬不要貶低或嘲笑他的恐懼,尤其是在其他人面前,或在他的同學朋友面前。
  3. 父母應該與孩子討論父母採取了哪些措施來幫助他面對,例如怕黑的可加上夠暗的夜明燈,甚至可以讓孩子參與定立處理恐懼的方法。
  4. 不要試圖強迫你的孩子變得勇敢。他需要時間來面對並逐漸克服他的焦慮。然而,你可以鼓勵他面對他所害怕的事物,但千萬不要讓他感到有壓迫感。

由於恐懼是生活中的正常部分,並且通常是孩子對環境中真實中感受到有威脅的反應,因此父母應該放心和支持他去緩緩面對。

記住恐懼並非一定要小朋友的敵人,呢種情緒都可以係小朋友長大後的救生技能!

但不是所有恐懼都有用處

不過,雖然話恐懼對小朋友成長十分重要,但小朋友對於恐懼嘅接受程度,有一個 threshold(界點),過咗呢個 threshold 就會反過嚟影響小朋友腦部發展,令佢哋無法分辨到幾時係安全、幾時係危險,從而令他們的恐懼反應機制崩潰。

不少研究更顯示,當小朋友遭到肉體或精神虐待,他們會出現持續性恐懼和慢性焦慮,令他們長時間處於恐懼反應被激活的狀態。小朋友的大腦正在一個發育階段,當壓力反應系統出現超於可負荷的 threshold 時,最嚴重甚至會影響大腦神經傳輸的效率,導致長期身體和心理問題,降低小朋友的學習與社交能力。

筆者將於下一篇,分享這些肉體或精神上暴力對待,如何影響小朋友的腦部發展,大家密切留意啦!

參考資料

  1. Raising Children Network. Anxiety and fears in children.  (2021, December 13).
  2. National Scientific Council on the Developing Child (2010). Persistent Fear and Anxiety Can Affect Young Children’s
    Learning and Development: Working Paper No. 9. http://www.developingchild.net
  3. HealthyChildren.org. Understanding childhood fears and anxieties.  (n.d.).
Exit mobile version